Dat verjonging nodig is, daar zijn ze zich bij gemeente Lelystad maar al te goed van bewust. Zo goed zelfs dat zij zich aanmeldden voor 3-2-1-Co! âIdeeĂ«n genoeg om de verjonging in gang te zettenâ, aldus Marieke Bakelaar, HR- en organisatieadviseur bij gemeente Lelystad. âAlleen beseften we gaandeweg dat we, voor we ons hierop kunnen focussen, eerst onze arbeidsmarktcommunicatie op orde moeten brengen.â
Werken bij gemeenten onbekend
Werken bij de gemeente blijkt onder jongeren relatief onbekend te zijn. Zij hebben eigenlijk geen beeld van wat voor mooie functies er allemaal zijn en wat het werk inhoudt, ontdekten Marieke en haar collegaâs toen zij tijdens 3-2-1-Co! de straat op gingen om zelf jongeren te vragen naar hun beeld hiervan. âEn als ik heel eerlijk ben, wisten we dat al wel, maar we hielden er tot op heden nauwelijks rekening mee in onze arbeidsmarktcommunicatie.â
Leuk idee, maar te beperkt
Tijdens 3-2-1-Co! ontstond het idee voor een Virtual Experience om jongeren op vernieuwende wijze te laten zien hoe leuk het is om bij gemeente Lelystad te werken. âHet idee was om ze via een virtuele rondleiding door het gemeentehuis mee te laten kijken over de schouder van een potentiĂ«le nieuwe collega. Een heel leuk idee, maar wel iets te beperkt realiseerden we ons al snel. Om op de juiste manier naar buiten te kunnen treden, moet namelijk eerst onze hele arbeidsmarktcommunicatie op orde zijn.â
Pionierstad
Het oorspronkelijke plan werd losgelaten en de focus werd verlegd naar de basis. âAls eerste stap hebben wij medewerkers gevraagd wat werken bij gemeente Lelystad nou zo ontzettend gaaf maakt en wat Lelystad anders maakt dan andere gemeenten.â
Antwoorden hierop waren onder andere dat Lelystad een echte pioniersstad is waar je veel vrijheid krijgt om aan de stad te bouwen en dat de gemeente een perfecte grootte heeft: grootstedelijke uitdagingen, maar een niet al te grote organisatie waardoor er veel ruimte is voor âkruisbestuivingâ.
âVervolgens hebben we in kaart gebracht wat werkzoekenden belangrijk vinden in een nieuwe baan en dan ook nog specifiek wat millennialshierin belangrijk vinden. Dat bleek behalve nieuwe dingen leren en een goed salaris ook duidelijkheid. Al deze input hebben we gebundeld om een sterke marketingcampagne neer te kunnen zetten.â
Na het zien van de filmpjes kwamen collegaâs met opmerkingen als âhet is dat ik hier al werk, anders had ik meteen gesolliciteerd
Missie geslaagd
Het idee voor de Virtual Experience ging overboord. Daarvoor in de plaats kwam het plan om videoâs te maken over het werken bij gemeente Lelystad. âHiervoor hebben we onder andere twee collegaâs gevolgd tijdens hun werkdagen; Ă©chte medewerkers welteverstaan, die we heel bewust hebben geselecteerd op basis van wat wij uit wilden stralen. De eerste reactie bij het zien van de videoâs moet immers zijn: goh, wat een leuk mens; die wil ik wel als nieuwe collega.â
Een missie waar ze goed in zijn geslaagd, alleen al gezien de reacties van iedereen die tot nu toe de videoâs bekeken heeft. âNa het zien van de filmpjes kwamen collegaâs met opmerkingen als âhet is dat ik hier al werk, anders had ik meteen gesolliciteerdâ. Mensen waren al enthousiast over onze plannen en dit maakte het draagvlak alleen nog maar groter.â
Baanbreker
Eind november gaat de campagne online. Niet alleen de videoâs, maar ook de bijbehorende krachtige campagnefotoâs. âEenduidige beelden, geschoten op locaties die typerend zijn voor Lelystad, met totaal verschillende types om de breedheid van onze organisatie te laten zien. Hiermee hopen we de juiste mensen te vinden voor onze vacatures.â Dit alles ondersteund door de slogan âBaanbrekerâ.
Jong van geest
De insteek van 3-2-1-Co! was weliswaar om vooral jongeren aan te trekken, maar dat aspect hebben ze in Lelystad enigszins losgelaten. âWe richten ons op een bredere doelgroep qua leeftijd. Jong van geest vinden we een belangrijkere eigenschap dan dat iemand daadwerkelijk jong is. Aan een mentaal gepensioneerde dertiger heb je immers ook niet zoveelâ, voegt Marieke lachend toe.
âJongeren binnen de organisatie zijn nodig om een afspiegeling te kunnen zijn van de maatschappij en ze nemen nieuwe vaardigheden mee, maar dat betekent niet dat we 35-plussers buiten willen sluiten, want ook die zijn nodig voor de diversiteit.â
Interne trots
Hoewel Marieke sinds 1 oktober een nieuwe functie bekleedt, waardoor ze niet meer zo nauw bij het project betrokken is, is ze nog steeds ontzettend trots op wat ze met zân allen hebben neergezet. âHelemaal omdat er zoveel âinterne mensenâ aan mee hebben gewerkt. Dat versterkt niet alleen de interne trots, maar zorgt er ook voor dat we zelf weer met een frisse blik naar ons werk kijken.
Ik kan het andere gemeenten zeker aanraden om veel mensen van binnenuit te betrekken bij de arbeidsmarktcommunicatie. Trek zoân project bovendien niet te breed, maar durf te kiezen. Focus je op één doel en zorg voor een goede basis. Dan kom je er wel.â
Subsidieregeling innovatie
Een van de belangrijkste taken van het A&O fonds is het stimuleren van innovatie bij gemeenten. Daarvoor heeft A&O een subsidieregeling speciaal voor innovaties.
Ter promotie van deze regeling is er een ideeënwedstrijd bedacht: 3-2-1 Co! Door middel van de ideeënwedstrijd helpt A&O fonds Gemeenten om vernieuwende ideeën te vertalen naar de praktijk.
A&O Projectleider Fred Jansen legt uit hoe het project 3-2-1-Co! werkt.
Nu al enthousiast en wil je met je gemeente en onder onze begeleiding een 3-2-1-Co! project opstarten, stuur een e-mail naar projectleider secretariaat@aeno.nl.
3-2-1-Co! is hét innovatielab
3-2-1-Co! is het innovatie laboratorium van A&O fonds Gemeenten. We werken met gemeenten aan de projecten van morgen. Hoe? Door gemeenten te helpen om hun ideeën te vertalen naar de praktijk. Want de maatschappij is voortdurend in beweging en gemeentelijke organisaties moeten blijven innoveren om mee te bewegen.
Meer weten over 3-2-1-Co? Klik hieronder verder.
Subsidie en expertise
Om je taken als gemeente goed te kunnen uitoefenen is een wendbare organisatie met wendbare medewerkers nodig. Wil jouw gemeente ook aan de slag met een project om de wendbaarheid van de medewerkers te vergroten? Klik dan op de knop 'Dat wil ik ook' en A&O fonds Gemeenten helpt je verder met subsidie en expertise.
Project voorbeelden
A&O deelt ook projecten die subsidie hebben ontvangen. Zo kunnen ook andere gemeenten profiteren van de praktijkkennis die ze hebben opgeleverd.
Contact
De mogelijkheden voor subsidie en expertise eerst bespreken? Neem contact op met subsidies@aeno.nl om jouw wensen en ons maatwerk op elkaar af te stemmen.